تبلیغات
محیی - شیوه های کنترل خشم
 
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397 :: نویسنده : حمید

در روزگاری که بیشتر افراد سر در ابزارک های ارتباطی فروبرده و کمتر به سراغ خود و دیگران می روند، اما گاه اتفاق هایی رخ می دهد که باعث می شود از کوره در بروند مثلا هنگام رانندگی، در محل کار، زمان خرید و حتی در منزل، این اتفاقات و مسائل برای همه وجود دارند، اما شیوه های رویارویی با آنها متفاوت است. شما با این موارد چگونه مواجه می شوید؟
اگر كسی در حق شما بدی كند، خود را مجبور می‌بینید كه در موردش كاری انجام دهید؟  تا به حال از دست مردم آنقدر عصبانی شده‌اید كه سرآنها داد بكشید و ناسزا بگویید؟ و آیا می دانید آستانه تحمل شما كجاست؟ 

خشم، روانشناسی اسلامی، مهار خود، پرخاشگری

حتما می دانید موضوع خشم یکی از موضوعات مهمی است که می‌تواند برای هر فرد تجربه شده باشد. البته بین دو نوع خشم یعنی خشم نشان‍ه‌ای و خشم انفعالی باید تمایز قائل شد. ابتدا اشاره ای به خشم نشانه ای می‌کنیم.  تحقیقات انجام شده در کشورهای آسیایی نشان می‌دهد افراد آسیایی افسردگی خود را در قالب خشم نشان می‌دهند. مثلا گاهی فردی را عصبانی می‌بینیم که خشم او نشانه‌ای از احساس یا هیجان خاصی است. مثلاً مردی که در خانواده ایرانی زود از کوره در می‌رود و این حالت مرتب تکرار می‌شود. اینکه بگوییم فرد خشمگینی است، اعمال راهکارهای مدیریت خشم کمکی به او نمی‌کند. بلکه باید به عمق ماجرا رفت. چرا که خشم او گاهی ناشی از افسردگی پنهان است. 
اما خشم انفعالی که بیشتر، مورد بحث ما است زمانی بروز می‌کند که فرد با ناکامی مواجه شود مثلاً زمانی که نیازهای شخصی، نیازهای جنسی، نیاز به احترام و عزت نفس و نیاز به دستیابی اهداف ترسیم شده و آرزوهای برآورده نشده فرد تامین نمی‌شود و فرد ناکام می‌ماند. در نهایت حالت‌های خشم بروز می‌کند. به عبارتی اولین واکنش ناکامی، خشم است. از طرفی دیگر ناکامی در آرزوها، «ای کاش‌ها» و «چه می‌شود به فلان برسم» منجر به خشم می‌شود. البته باید بین خشم و پرخاشگری تفاوت قائل شویم. در واقع خشم حالات هیجانی درونی است که فرد در درون خود متوجه آن می‌شود و ممکن است دیگران آن را درک نکنند اما پرخاشگری بروز بیرونی و رفتاری خشم است و دیگران با این سئوال که چرا عصبانی هستی متوجه آن می‌شوند که نشانه‌های بیرونی آن شامل خود‌زنی، فریاد کشیدن، شکستن، و مواردی از این دست است. حتی نزاع‌ها و درگیری‌های خیابانی نشانه از خشم درونی ایجاد شده در افراد است که بیرون می‌ریزد. 

اما راهکارهایی که می‌توانیم برای مهار خشم به صورت عملیاتی مطرح کنیم در چهار راهکار کلان خلاصه می‌شود. این راهکارها گام به گام هستند و مبتنی بر یکدیگرند.

1-    شناسایی خاستگاه‌های خشم. در این راهکار به دنبال شناسایی منشأ خشم هستیم. کند و کاو و بررسی حالات خود و کمک از مشاور می‌تواند این قدم را تسهیل کند. شاید در بررسی‌ها متوجه شویم خشم ما نشانه‌ای یا انفعالی است. مشکل ما در فرایند کنترل خشم این است که نحوه شناسایی منشأ خشم را به افراد آموزش نمی‌دهیم و فقط به مقابله‌های سطحی و بیرونی مدیریت خشم توجه می‌کنیم.

2-      شناسایی شیوه‌های کنترل خشم خود. یعنی هر فرد باید بداند خودش چه کارهایی را در زمان بروز خشم انجام دهد که آن را کنترل کند. شاید فردی با داد و فریاد و یا فردی با خودزنی یا دیگرزنی کنترل خشم می‌کند.

خشم، کنترل خشم، مهار خود، روانشناسی اسلامی

3-      ارزیابی میزان موفقیت‌آمیز بودن شیوه‌های شناسایی شده در کنترل خشم. برای ارزیابی میزان موفقیت نیز باید این ملاک‌ها را در نظر گرفت. از جمله:

 الف- بررسی این که این راهکارها چقدر به آرامش موقت و دائم منجر می‌شود. مثلاً در هنگام خشم ناشی از شرایط رانندگی، فرد با لایی کشیدن آرام می‌شود یا آشفته‌تر.

ب- بررسی این‌که این راهکار تا چه میزان به خود و دیگران آسیب می‌زند.

ج- بررسی این‌که در هنگام بروز خشم احساس گناه یا عذاب وجدان فرد کم می‌شود یا زیاد. نهایتاً این که به فرد بگوییم به نظرت با این رفتارها شخصیت خود را در مقابل دیگران سالم نشان می‌دهی یا در ذهن آنها خودت را شخصی نابهنجار معرفی می‌کنی؟.

4-  بعد از مراحل سه‌گانه است که فرد برای برداشتن گام چهارم، یعنی انتخاب شیوه های جایگزین مناسب انگیزه پیدا می‌کند.
کنترل خشم، مهار خود، روانشناسی اسلامی، پرخاشگری

این مطلب ادامه دارد.




نوع مطلب : روانشناسی فرهنگی، روان‌درمانی، روان‌شناسی شخصیت، روان‌شناسی خانواده، 
برچسب ها : کنترل خشم، مهار خود، روانشناسی اسلامی، پرخاشگری،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


محیی
وبلاگی برای زندگی
درباره وبلاگ

نوشتارهای حمید رفیعی هنر

مدیر وبلاگ : حمید
نویسندگان
نظرسنجی
وقتی مطلب جدیدی در وبلاگ محیی می بینید ترجیح میدهید چه کنید؟








آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :